sábado, 29 de abril de 2017

Anna Miquel. Una trajectòria.



Comentari de l' exposició a la Sala Parés de Barcelona

      Quan una persona se’n va, torna a nosaltres d’una manera diferent. He pogut ser testimoni de com es muntava i formava la darrera exposició de l’Anna Miquel --que ens va deixar ara ja fa quasi dos anys—a la Sala Parés de Barcelona. Per primera vegada he deixat de veure l’obra d’aquesta pintora, la meva mare, com un objecte quotidià. Per primera vegada puc mirar aquestes pintures amb distància i, veient-les, aprenc a conèixer la persona que hi havia més enllà del meu vincle afectiu i personal amb ella, però des d’ ell. En mirar el conjunt de la seva obra a partir d’aquesta petita selecció, el sentit que se’n desprèn em mostra la seva coherència vital.
         El primer que em crida l’atenció és veure la constància d’una recerca que es veu reflectida en el desig de trobar un equilibri entre la llum i la foscor, el vuit i la matèria, la gravetat i la lleugeresa. És la recerca de la llum que s’obre pas a través de la matèria. Les formes canvien, però el contingut roman. Allò que es fa present en la imatge pictòrica és sempre testimoni d’una absència. La recerca comença amb la observació d’allò més quotidià; quotidianitat que, en esdevenir matèria pictòrica, es trenca. En donen testimoni els paisatges inspirats en el jardí de casa seva, com Piscina de alquitrán (1990), o els objectes gegants que, engegantits, esdevenen extraordinaris i susceptibles de convertir-se en quelcom diferent d’allò que son. És el que succeeix amb el pinta llavis gegant, Excavaciones en una habitación (1992). El contrast entre aquesta imatge i el títol em fa pensar en una possible cita implícita a Magritte, que ella admirava, amb el seu famós La trahison des images (1928-29) on a sota d’un dibuix d’una pipa hi ha escrit: “Ceci n’est pas une pipe”. Aquesta obra posa en evidència la diferència entre un objecte real i la seva representació, allò que les coses són i el nom que els hi donem. De fet, llegint a posteriori el llibre recentment publicat per Àmbit, Anna Miquel, redescobreixo l’existència de l’ obra  titulada Esto no es un revolver (1999), que és amb tota evidència un homenatge a aquella obra de Magritte. Victoria Combalia parla amb més detall de l’ interès i relació de la pintora amb el surrealisme.[1] Però, en aquest cas, el pinta llavis deixa de ser pinta llavis no només pel fet de ser representat, sinó també perquè engegantit i fora de context, perd les seves qualitats naturals –la delicadesa, la feminitat—per esdevenir un objecte per excavar. I és que la ironia és una qualitat que està molt present en tota l’obra pictòrica de l’Anna Miquel, en perfecta sintonia amb el sentit de l’ humor que caracteritzava la seva persona. Al costat del pinta llavis hi trobem una rosella. Una rosella (Amapola, 1993) feta amb els  materials i els colors que més contradiuen aquesta flor: el ciment i el gris. Una rosella, que per assecar-la, la posem cap per avall, però que quan és viva està dreta. 
         Però de la representació d’ objectes quotidians, natures mortes, paisatges que li eren propers, l’Anna Miquel fa un salt i es llença a la representació de paisatges urbans on persones anònimes es retallen sobre un rerefons de senyals de trànsit. És un moment on la crítica a la nostra societat s’imposa, i ho fa amb imatges impactants: allò normatiu representat pels senyals de trànsit, contrasta amb la manca d’identitat de les persones que, desdibuixades, apareixen com ombres sense rostre. Gente que va y viene entre señales (2006) y Gente bajo control (2008), són testimoni de com l’excés de normativitat pot ser directament proporcional a l’anonimat de les persones que s’hi sotmeten.
         Era o no era conscient de tot el sentit que es desprenia de les seves pintures? No ho podem saber. Però és cert que ella sovint treballava molt el concepte abans de realitzar els quadres. La recordo els vespres al seu petit despatx de casa, treballant sobre el paper, realitzat els esbossos del que hauria de ser la seva següent sèrie. Així fou, per exemple, amb l’exposició sobre les Meninas. Exposició que realitzà l’any 2010  i on per primera vegada va experimentar amb el paper d’acetat. Cercava la manera de fer que la llum s’obrís pas a través de la matèria densa del ciment, amb el que acostumava a pintar i sobre el qual treballava com si es tractés d’una “pintora de parets” com, modestament, acostumava a anomenar-se a ella mateixa. Aquesta sèrie de pintures coincideix amb una època en què ella va començar a escriure relats per infants i durant la qual es va inventar un pseudònim que no va arribar a veure mai la llum: Mariana Rueda. És constant la presència de la infanta Mariana d’ Àustria durant aquesta època, i veient ara aquestes pintures penso que potser hi havia una connexió entre aquest pseudònim inventat i el personatge dels quadres.
         A la sèrie de les Meninas va seguir una exposició especialment interessant: La memòria del mar. L’ interès d’aquesta exposició rau en el fet que abasta un període llarg, que va del 2000 al 2013, que coincideix per tant amb quadres d’altres èpoques com les Meninas, però sobre els que va treballar més extensament. Alguns d’ells són fruit d’ experiències doloroses de la vida, com la pròpia malaltia de què va ser conscient per primera vegada al voltant del 2007. Sorprèn, tanmateix, la llum i serenor que es desprèn d’alguns dels quadres d’aquesta sèrie, inspirada en part en textos del Mestre Eckhart. El silenci que emana de les figures és un reflex del silenci interior que sembla haver anat adquirint en la darrera etapa de la seva vida. En aquestes obres de maduresa no es tracta ja d’ expressar conceptes o recordar altres artistes, hi ha aquí una certa abstracció que permet connectar, sobre tot, amb una emoció i una actitud interiors. Ens trobem davant una harmonia i un equilibri que possibilita el reconeixement de la bellesa que en ocasions pot sorgir de les dificultats mateixes de la vida. A Anochecer con mariposas (2004) o Desprendimiento (2004), es percep una pau infinita que es transforma tanmateix en un cert desassossec en quadres similars però posteriors com pot ser Salto al vacío (2006).
         Però potser allò més impactant d’aquesta exposició sigui el moment en què arribem a la darrera part de la seva obra. De sobte, aquests quadres en petit format –el seu físic no donava per a més donat l’estat avançat de la seva malaltia—ens remeten de nou als quadres dels començaments. Veiem aquí alguns objectes quotidians com aquells que dibuixava als inicis (Sombrero, 2014). Però el més sorprenent és contemplar el Hueco de una cafetera (2014) i el Hueco de una copa de cristal (2014), on allò que abans era mera representació dels objectes, esdevé aquí una representació de l’espai que l’objecte deixa: el seu buit, la seva absència. Tot d’una, composant aquests “huecos” d’objectes que es remunten als orígens de la seva trajectòria, sembla com si l’artista fos ja conscient de l’absència que s’apropava, deixant però aquest forat curull de la presència que impregna la seva obra. Així, en el moment en què l’artista desapareix, moment en que sembla tancar-se un cercle a consciència, la seva obra apareix sota la nostra mirada amb més intensitat que mai.
         Aquesta exposició fa possible una mirada nova sobre l’obra d’una artista que aconsegueix fer d’allò opac, transparència, i de la densitat de la matèria, llum. L’obra de l’Anna Miquel així exposada, és motiu de profunda reflexió i un estímul valuosíssim per a la nostra consciència.
   


[1] Victoria Combalia, “Ausencias, espacios, figuras”, dins de VV.AA, Anna Miquel, Barcelona, 2017.

No hay comentarios:

Publicar un comentario